malaysia time

Tuesday 14 January 2014

Pakaian Tradisional Kaum India

Sebahagian besar daripada budaya dan orang mana-mana negara adalah pakaian yang mereka pakai . Lebih dikenali sebagai ' Kostum tradisional atau Pakaian ' sesebuah negara, dalam budaya yang berbeza , apa yang seseorang memakai sering menunjukkan kepada identiti peribadi dan sosial mereka , status perkahwinan, pekerjaan dan kadang-kadang - pun agama.
Walaupun berikut tradisi ini dan memakai pakaian tradisional perlahan-lahan mengurangkan di kebanyakan negara di mana gaya barat akan datang lebih bermain, pakaian dan memakai tradisional akan sentiasa mempunyai bahagian penting, pada hari-hari yang paling penting ... seperti perayaan, majlis perkahwinan dan peristiwa-peristiwa penting dan fungsi.
Ia mungkin tidak praktikal untuk memakai setiap hari di zaman ini tetapi cukup yakin adalah sebahagian daripada budaya dan kewarganegaraan kami yang mentakrifkan kita sebagai satu bangsa.
India menjadi begitu pelbagai budaya dan geografi , hampir setiap daerah dan negeri di India mempunyai pakaian mereka sendiri.
Beberapa persamaan dan faktor-faktor biasa boleh didapati di pakaian ini misalnya Sari / Sari boleh dipanggil pakaian tradisional Wanita India, tetapi sari dipakai secara berbeza di bahagian yang berlainan di negara ini.
Pakaian tradisional untuk Lelaki India boleh dikatakan sebagai Kurta pula pajama - yang tarik longgar panjang lebih shirt dengan seluar kolor dipanggil pajama yang , yang digelar kerana kesederhanaan dan cos ia sangat selesa untuk dipakai.
Ada satu perkara yang boleh dikatakan tentang pakaian India secara keseluruhannya - Kami tidak takut untuk memakai warna! Memakai etnik setiap rantau ini bersemangat untuk mengatakan sekurang-kurangnya . Malah dalam kehidupan hari ke hari warna memainkan peranan penting dalam almari pakaian seorang India. Pakaian seperti Sari atau salwar - kameez membolehkan anda untuk bereksperimen dengan warna , dan ia tidak hanya terhad kepada wanita memakai ... memakai lelaki termasuk Kurta pula - pajama atau sherwani dan juga Lungi di selatan yang dipakai di setiap warna di bawah matahari
.
Seperti setiap kawasan mempunyai pakaian sendiri tradisional mari kita lihat beberapa ini tradisional memakai rantau -bijak :

Pakai Wanita India

Sari / Sari 

Sari adalah mungkin perkara yang paling terkenal pakaian India, adalah serta-merta dan semua yang melihatnya segera mengaitkannya dengan India. Ia pada asasnya adalah sekeping panjang un dijahit kain yang perlu terbungkus dalam cara tertentu untuk mencapai kesan yang berpakaian sepenuhnya. Sari dikatakan salah satu bentuk tertua pakaian di India. Kain yang dipakai di dalam cara yang berbeza di negeri-negeri yang berbeza di India. Walau bagaimanapun, kaedah yang paling biasa adalah pembalut kain di sekeliling pinggang, membuat pelisir di hadapan dan draping panjang akhir di sekitar bahu. Sari dianggap pakaian rasmi di India. ENAM ela dari rahmat semata-mata dan keanggunan adalah apa yang sari adalah tentang !
 


Salwar Kameez -


 




The Salwar Kameez mungkin adalah yang paling popular semua pakaian India. Berasal dari Punjab dan Kashmir, ia kini dipakai di seluruh India dan oleh kebanyakan wanita India yang tinggal di luar negara. Populariti adalah disebabkan oleh hakikat yang selesa , praktikal, sederhana namun sangat elegan dan bergaya, sehingga ia juga menjadi popular di kalangan wanita Barat. Sari kini terpelihara lebih untuk fungsi dan majlis rasmi.
Dalam perempuan Utara Punjabi dan wanita memakai salwar kameez `s dengan duppattas berwarna cerah.
The salwar kameez boleh datang dalam pelbagai fabrik , panjang dan luka tetapi ia akan sentiasa terdiri daripada yang sama tiga perkara iaitu: kameez yang ( sama dengan Chemise perkataan Perancis , Perancis untuk baju) . Ini adalah pakaian dan sama ada boleh menjadi longgar dan mengalir atau lebih dipasang pada bahagian pinggang dengan skirt talian. Ia lebih kerap daripada tidak mempunyai belahan sehingga sisi yang boleh berkisar dari panjang lutut kepada sehingga thigh.The sekeping kedua ialah kameez , yang adalah seluar atau sekeping bawah. Kameez yang boleh digambarkan sebagai seluar besar longgar, biasanya dengan pinggang kolor , kelangkang rendah dan banyak dijahit, manset sengit.
Versi salwar kameez juga dipakai oleh lelaki yang dikenali sebagai Kurta pula pajama - .
A duppatta yang merupakan sehelai kain yang berwarna-warni dipakai di leher adalah sama dengan mencuri atau selendang dan ia melengkapkan ensembel.
Terdapat tan gaya yang berbeza salwar kameez yang digunakan sebagai istilah umum untuk kedua-dua keping pakaian. Ia adalah satu gaya pakaian yang serba boleh kerana ia boleh dicampur dan dipadankan sekitar dengan gaya yang berbeza dari bahagian bawah atau dupattas untuk menukar rupa yang sama sekali .
Luka dan sawan juga berubah untuk disesuaikan dengan badan atau pilihan orang.
Satu lagi gaya punggung adalah churidar yang sama dengan Salwar tetapi mereka sesuai sangat ketat di kaki dan sangat panjang supaya mereka duduk berdekatan di sekitar buku lali.
Ini mengumpulkan di buku lali kelihatan seperti gelang ( churis ) dan dengan itu nama.
Kameez ini kadang-kadang dipanggil Kurta pula dan boleh dipakai dalam pelbagai panjang dan gaya.
Versi shrot daripada Kurta pula dikenali sebagai Kurti biasanya dipakai dengan jean atau seluar dan bukannya seluar tradisional dan secara meluas dipakai di seluruh negara hari ini.
 


Lehenga atau Ghagra choli


 





Choli adalah blaus bahagian muka badan - menutup dipakai di India dan negara-negara lain di mana sari dipakai. Choli dipotong untuk muat ketat kepada badan dan mempunyai lengan pendek dengan leher yang rendah. Choli ini biasanya timbul , membolehkan pendedahan pusat ; reka bentuk yang dipangkas adalah terutamanya juga sesuai untuk memakai di musim panas gerah Asia Selatan.
Choli boleh dipakai lagi supaya mereka tidak mendedahkan sebanyak bahagian muka badan juga.
Wanita daripada Gujarat dan Rajasthan desa juga boleh memakai choli dengan skirt gipsi dipanggil lehenga atau Ghagra . Satu lehenga adalah skirt penuh dipakai dengan choli yang juga dikenali sebagai skirt gipsi atau lehnga . Lehenga itu dipakai dalam gaya yang berbeza , diperbuat daripada kain yang berbeza dan termasuk corak yang unik. The lehenga Rajasthan dan Gujarat dikenali untuk kerja-kerja bandhni yang mana adalah satu teknik dalam tie- pewarna dikuasai oleh wanita Hindu di rantau ini.
Keseleruhan skirt ini choli dan penuh juga dikenali sebagai Ghagra choli di beberapa bahagian di India.
Skirt lebih moden daripada lehengas dipotong pada berat sebelah dan mempunyai gaun bola besar melihat kepada mereka , jenis yang lebih tradisional adalah potongan lurus tetapi masih agak penuh.
Pakaian ini juga termasuk Dupatta atau odhani satu .
Negeri Punjab dan Haryana terkenal dengan ` Phulkari (bunga - kerja) selendang itu, dipakai dengan choli ketat dan gaghra . Phulkari membentuk pakaian tradisional wanita luar bandar di rantau ini. Phulkaris telah dibuat untuk dipakai setiap hari . Biasanya sempadan dan bidang selendang itu tidak begitu padat dengan bersulam, dengan banyak kain tanah terdedah. Untuk majlis-majlis upacara, bagaimanapun, sejenis khas Phulkari dikenali sebagai ` Bagh ` ( taman ) dibuat, di mana seluruh tanah itu dipenuhi dengan sulaman, supaya kain asas tidak boleh dilihat pada semua.
Ini Phulkaris dipakai sebagai Dupatta atau Odhani dengan lehengas dan Ghagra Cholis .

Pakai Lelaki India
 

Kurta-Pyjama/Churidar



 




Sepanjang garis yang sama seperti Salwar Kameez - dalam memakai wanita adalah lelaki Kurta pula Pyjama .
Ia terdiri daripada sama tiga perkara yang hanya potong berbeza dan kadang-kadang dipanggil nama yang berbeza. Yang Kurta pula adalah bahagian atas dalam bentuk baju longgar jatuh sama ada di atas atau di suatu tempat di bawah lutut pemakainya. Ia tarik lebih jenis baju dengan beberapa butang . Ia mempunyai belahan sisi atau seolah-olah untuk pergerakan mudah. Kurtas biasanya bekerjasama dengan bahagian bawah jenis kameez yang pada dasarnya sama dengan kameez wanita tetapi dipotong sedikit berbeza. Mereka adalah longgar seluar kolor yang jatuh longgar dan disayangi kerana selesa dan thats mengapa dipanggil baju tidur mereka .
Dupatta A juga digunakan untuk melengkapkan melihat ini , tetapi boleh ketinggalan juga.
Yang Kurta pula seperti kameez yang boleh dipakai atau bekerjasama serta dasar yang berbeza untuk mencipta berkumpulan yang berbeza. The churidar juga dipakai oleh lelaki dengan kurtas . Mereka adalah sama seperti churidars wanita dan berkumpul di buku lali.
Kurtas juga biasanya berpasangan dengan seluar jeans dan juga pada masa-masa kebelakangan ini.
 

Dhoti



 




The ' pancha ' dalam Telugu, dipanggil dhoti dalam bahasa Hindi, ' Laacha dalam Punjabi, ' mundu dalam Malayalam, ' dhuti dalam Bangla ' veshti ' dalam bahasa Tamil, ' dhotar ' dalam Bahasa Marathi dan' panche dalam Kannada, adalah pakaian tradisional pakaian lelaki di India.
Ia adalah sekeping segiempat kain pisahkan antara , biasanya sekitar 5 kilometer panjang , dibalut mengenai bahagian pinggang dan kaki, dan diikat pada bahagian pinggang.
Di utara India, pakaian itu dipakai dengan Kurta pula di atas , gabungan itu dikenali sebagai " Kurta pula dhoti " , atau " dhuti panjabi " di Timur. Di selatan India, ia dipakai dengan angavastram (satu lagi kain pisahkan antara terbungkus atas bahu ) dalam bahasa Tamil Nadu atau lain dengan " chokka " ( baju) di Andhra Pradesh atau " Jubba " ( versi tempatan Kurta pula ).
Dhoti Kurta pula dianggap memakai formal di India.
 

Sherwani 



 





Sherwani adalah pakaian kot seperti berbutang di bahagian depan, yang sampai ke lutut, atau lebih rendah. Biasanya mempunyai sulaman atau beberapa jenis lain kerja pada kot sherwani it.A sesuai dekat dengan badan , diikat di hadapan dengan butang, dan diperluaskan kepada sedikit di bawah lutut -panjang . Sherwanis biasanya bersulam atau terperinci dalam beberapa cara. Ia adalah versi rasmi Kurta pula dan dipakai oleh kanak-kanak lelaki dan lelaki di majlis-majlis dan majlis rasmi.
A Sherwani dipakai serta dasar chudidar atau bawah gaya dhoti dan disiapkan dengan dupatta dan kasut tradisional India yang dikenali sebagai mojari atau juttis .
Lungi Lungi adalah sejenis balut-sekitar pakaian dipakai dalam banyak negeri-negeri selatan India. Ia sekeping segi empat tepat kain sedikit lebih besar daripada tuala dan dibalut di sekeliling jenis seperti kain . Di Kerala yang Lungi , tempatan yang dikenali sebagai Kaili atau Kalli mundu , yang dipakai oleh kedua-dua lelaki dan wanita. Ia dianggap sebagai pakaian kasual atau pakaian kerja buruh fizikal. Lungis umumnya berwarna-warni, dan dengan reka bentuk yang berbeza-beza. Versi dataran putih Lungi yang dikenali sebagai mundu a.
Lebih masa upacara ( seperti majlis perkahwinan ), Mundus sering menanggung sulaman emas dikenali sebagai kasavu .
Tidak seperti dhotis , yang linear seperti kepingan, lungis dijahit menjadi bentuk tiub seperti skirt. Bergantung kepada tradisi tempatan, lungis boleh dipakai oleh lelaki dan / atau perempuan, terikat atau diikat dalam pelbagai cara, dan boleh digunakan dalam aktiviti kebudayaan yang berbeza, bermula dari kehidupan harian biasa mengulas lanjut upacara perkahwinan. Untuk tujuan harian , simpulan dua mudah adalah yang paling popular , kerana ia adalah kurang berkemungkinan untuk slip atau datang dibatalkan .
Satu lagi cara memakai ia oleh draping sekeliling pinggang dan pleating di hadapan di pangkal paha.
Kerala lelaki rakyat umumnya menyingsingkan Mundus atau lungis mereka. Bahagian bawah pakaian itu ditarik ke atas dan diikat kembali ke pinggang. Ini akan membuat mundu atau Lungi hanya meliputi badan dari pinggang ke lutut. Dengan cara ini ia agak menyerupai kilt , tetapi tanpa pelisir . Lungi ini dianggap agak selesa , kerana panjangnya boleh diselaraskan dan bukan mudah. Ia amat popular di kawasan-kawasan di mana haba dan kelembapan mencipta satu iklim yang tidak menyenangkan bagi seluar .


7 comments: